uto

06

mar

2012

AMD Radeon HD 7870 Štampa
Napisao Dušan Srbljak, Miloš Arsić   

AMD nastavlja da prezentuje svoj GCN odmotavajući rolnu ponude

 

uvodnaPre mesec dana testirali smo AMD HD 7950 model grafičke karte. Tada smo potvrdili još jednom da je AMD-u pošlo za rukom da sprovede u delo sve zamisli sa projektnih radova nove arhitekture. Jednostavno rečeno, HD7950 i HD7970 su bili pun pogodak kada se priča o odnosu performansi i potrošnje. Međutim, ta dva modela nemaju atraktivnu cenu, a to će “oterati” mnoge korisnike od kupovine - pogotovo u ovom delu Evrope. Ono što u mnogi čekali je sweet spot grafička karta u gornjem delu ponude. Pred Vama je AMD HD 7870 grafička karta. Reč je o punokrvnom "Pitcairn" modelu, a veoma je zanimljivo bilo videti kako se ova grafička karta ponaša u odnosu na jedan stepenik bržu AMD HD7950 grafičku kartu. Naravno, uskoro će se na testu pojaviti i HD 7850 model koji će imati još nižu cenu, ali krenimo redom.

 

HD7870 U1

 


 

Southern Island familija

 

Kodno ime GPU-u koji je stigao u redakciju PCAXE-e je Pitcairn. Pitcairn predstavlja top model srednje-više klase ponude u familiji „istočnih ostrva“. Pored najbržih u klasi, odnosno Tahiti modela, u ponudi će se naći i „entry level“ modeli sa čipom kodne oznake „Verde”.

 

HD7870 15

 

AMD je i ovoga puta koristio 28nm proces proizvodnje, te je u Pitcairn uspeo da spakuje 2,8 milijarde tranzistora, što je primetno manje od Tahiti jezgra. Interna arhitektura je i dalje GCN – Graphic Core New arhitecture.

 

HD7870 16

 

Broj „shader“ jedinica je u slučaju HD 7870 modela spao na “samo” 1280 koji su smešteni unutar 32 ROP jedinice. Broj jedinica zaduženih za iscrtavanje tekstura iznosi 80. Z/Stencil bafer je opremljen sa 128 jedinica zaduženih za „farbanje“ piksela. Grafička karta poseduje 256bit-ni memorijski „ring bus“, koji poseduje ukupno 2GB GDDR5 memorije, koji brzinom od 4800 MHz (1200 MHz efektivno) omogućava memorijski protok od i dalje impresivnih 153,6 GB/s.

 

HD7870 27

 

„Compute“ iliti računraske moći ovog grafičkog procesora su 2.56 TFLOPS-a što je malo manje nego u odnosu na single GPU perjanicu ponude prethodne generacije - Radeon HD 6970, koji je raspolagao sa 2.70 TFLOPS-a računarske moći.

 

HD7870 10

 

AMD je i u slučaju HD7870 modela uspeo da obezbedi prilično visok klok i kod ovog grafičkog procesora koji iznosi okruglo 1GHz, ali kako se kasnije ispostavilo, jasno je kao dan da je overklok domet ovog čipa ogroman, a da je AMD tako ostavio proizvođačima grafičkih karti da se poigraju sa nereferentim modelima.

 


 

Arhitektura novog grafičkog procesora

 

Kao što smo već ranije spomenuli, AMD je prešao sa svojih (btw veoma efikasnih) VLIW4 i VLIW5 instrukcija na narednu generaciju koju je nazvao GCN – Graphic Core New arhitecture. Šta zapravo predstavlja GCN?

 

gcn explained

 

AMD je shvatio da je su prethodne grafičke karte svojim VLIW instrukcijama bile jako dobre za gejming i tu se stvarno slabo šta moglo zameriti istima. No, kako je konkurencija svojim GPGPU performansama uvek bila korak ispred, AMD je shvatio da mora raditi na poboljšanju tzv. „computing“-a iliti GPGPU performansi gde VLIW instrukcije nisu baš blistale.

 

HD7870 17 T

 

GCN jedinice sada rade i grafičke i matematičke proračune. Dakle, ne postoji odvojen podsistem koji bi se bavio ovim stvarima i pravio kašnjenje u realnom vremenu. GCN arhitektura je optimizovana za takozvano „heterogeno“, odnosno različite proračune, koji podrazumevaju već spomenute grafičke i matematičke proračune objedinjene u jednom ciklusu. Ovo je zahtevalo i drugačiju strukturu i reorganizaciju keš arhitekture, pa tako recimo Tahiti modeli imaju tri dvostruka 64bit-na kontrolera (384bit magistrala), od kojih svaki ima dodeljenu L2 keš particiju za upis i čitanje podataka. Svaki klaster CU-a (computing unit-a) ima i dodeljen L1 memorijski keš koji ima 64 bajta po ciklusu, kao i svoje zasebne registre. GDS (global data share) je kontroler koji vrši raspodelu i sinhronizaciju podataka unutar računarskih jedinica.

 

HD7870 18

 

Svako GCN jezgro ima po četiri SIMD bloka, koji je širok 16x, te time dobijamo računicu da svaki CU (computing unit) ima 64 shader-a. Pošto HD7870 GPU ima 20 CU-a, prostim množenjem 64 SIMD jedinice, dolazimo do cifre od 1280 shader jedinica.

Računice sa pokretnim zarezom su ostale na sličnom nivou kao kod Cayman čipova, sa tim da nema više VLIW instrukcija, pa tako ni paralelizma koji je donekle „gušio“ Cayman čipove koji se nisu snalazili u multitaskingu. GCN arhitektura uz dodatak zasebnog skalarnog čipa rešava, bar u teoriji problematiku paralelnog računanja, jer kao što smo već napomenuli CU jedinice ne čekaju na instrukcije redom, već ih putem GDS kontrolera dobijaju istovremeno.

 


 

Implementacija novih tehnologija

 

AMD je još u ranijim pres konferencijama najavio korišćenje PCI-E 3.0 generacije na svojim grafičkim kartama, što je u međuvremenu ispratilo dosta proizvođača matičnih ploča. Svakako, novi standard je unazad kompatibilan sa prethodnim PCI-E standardima. PCI-E 3.0 generacija bi trebalo da obezbedi do 2x veću propusnu moć, do nekih maksimalnih 32GB/s. Ovim je omogućeno i više propusne moći za dodatne kartice (muzičke, firewire, itd.), te sa sadašnjih 500MB/s po liniji na raspolaganju je čitav 1GB/s.

Rečeno malo prostijim jezikom, PCI-E 3.0 tehnologija je omogućila x16 slotovima po 16GB/s propusne moći u oba pravca iliti 32GB/s „Bi-directional bandwith“.

 

HD7870 19

 

Nažalost, najveći „problem“ i prepreka u korišćenju PCI-E 3.0 standarda su čipseti samih ploča među kojima su trenutno samo neki od modela Z68 i X79. Druga prepreka su procesori, od kojih trenutno nijedan dostupan nema podršku za PCI-E 3.0. Postoje glasine da će Intelov Ivy Bridge imati podršku za ovaj standard, dok se sam AMD još nije objavio detalje vezano za podršku kroz čipset i procesore.

 


 

Zero Power Tehnology

 

Radeon HD 7870 na papiru ima maksimalni TDP od 175W, što je za grafičku karte ovakvih specifikacija i performansi zaista odlično. Reklo bi se da je AMD lepo „ispeglao“ 28nm proces proizvodnje, koji je vremenom uspeo da IDLE potrošnju, koja je kod prethodne generacije iznosila dosta dobrih 20W, spusti na neverovatnih 2,7W u režimu mirovanja!

 

zero core power

 

Ovo je zaista neverovatan podatak, koji će kupci ovakve High-end grafičke karte znati da cene. AMD je kroz softver omogućio instrukcije kojima GPU-u u slučaju da radi ispod 5% zauzeća ugasi 99% čipa i time drastično smanjuje potrošnju u stanju mirovanja.

 

O čemu se ovde zapravo radi?

Dok je računar u IDLE režimu (režimu mirovanja, kada ne radi ništa), i dok se na displeju ne dešava ništa, odnosno sadržaj istog je statičan, tada GPU ulazi u ZeroPower state. Dakle, svi delovi GPU-a, se totalno gase i grafička karta troši svega 2.7W za snabdevanje strujom posebnog „prstena“ koji gasi sve delove GPU-a i ostavlja aktivnim mali blok koji je zadužen za indentifikovanje GPU-a od strane sistema i samog BIOS-a računara. Ceo proces kojim se služi ZeroPower tehnologija je kontrolisan putem drajvera koji može periodično „probuditi“ GPU u slučaju da neka od aplikacija osveži prikaz na ekranu ili iscrta neki novi prozor.

 

HD7870 20

 

Čak i u slučaju da koristite neke od Windows 7 gadget-a koji iscrtavaju recimo vremensku prognozu ili ekvilajzere muzičkog plejera nećete probuditi kartu iz režima mirovanja.

 

zero core power crossfire

 

Čak i CrossFire režimu, ZeroPower će obavljati svoj posao. Bez obzira koliko grafičkih karti koristite u svom Crossfire režimu, ova tehnologija će bukvalno ugasiti sve karte koje se ne koriste i svešće potrošnju na IDLE režim jedne grafičke karte. Zaista fascinantno i vredno pohvale.

 


 

DirectX 11.1

 

Predstavljajući AMD Radeon HD 7900 seriju, dobili smo i prvu grafičku kartu koja ima podršku za novu instancu Microsoft DirectX API-ija, DirectX 11.1. Tako da je bilo logično očekivati implementaciju i u HD7800 seriju. DirectX 11.1 će biti zvanično podržan u novom Microsoftovom sistemu Windows 8, te je to jedan od razloga što trenutno nema previše informacija vezano za sve. Neke od razlika u odnosu na DirectX 11 su:

 

  • Target independent rasterization

  • Flexible interoperability between graphics compute and video

  • Native Stereo 3D support

 

 

partially resident textures prt dx11

 


 

Teselacija na višem nivou

 

AMD Radeon HD 6900 serija grafičkih karti je donela prilično veliki „boost“ u odnosu na prethodne generacije grafičkih karti, dok je u slučaju HD 7900, a zatim i HD 7800 serije, AMD još jednom uspeo da napravi korak više.

Novi algoritmi za teselaciju na hardverskom nivou, u ovom slučaju Generacije 9, donose nam i do 4x veće performanse u odnosu na HD 6900 seriju.

 

tesselation performance

 

Uz poboljšanu teselaciju, AMD je obezbedio i nove algoritme koji su primenjeni u filterima za teksture (AA, AF, MSAA, SSAO i ostala družina), pa je direktno poboljšan kvalitet samog „fiteringa“ i čini nam se da čuveni i zloglasni „shimmering“ (prelamanje tekstrura) konačno odlazi u zasluženu penziju.

 

texture filtering quality

 

Naravno, ništa bez Eyefinity-a, ovoga puta u svom drugoj verziji.

 

Eyefinity 2.0

Ono na čemu je AMD ponajviše radio je svakako i Eyefinity tehnologija, koja je donela novu dimenziju gejminga među pasionirane igrače. AMD je ovog puta napravio totalno drugačiji pristup svemu, pa je kroz multi displej podršku obezbedio i kreiranje „custom“ rezolucija. Šta to znači?

Sada ste u mogućnosti da bez obzira koje monitore prikačite na grafičku kartu, tj. bez obzira na njhovu rezoluciju koristite iste u Eyefinity modu, svaki u svojoj nativnoj rezoluciji i time sklopite jednu veliku sliku. Sada je na Radeon HD 7900 moguće povezati čak šest monitora i napraviti ogromnu sliku rezolucije do čak 12800 x 1600 piksela. Odatle i ogroman „framebuffer“ na grafičkim kartama od čitav 3GB GDDR5 memorije na HD7900 seriji i sasvim dovoljnih 2GB u velikoj većini slučajeva na HD7800 seriji.

 

eyefinity 2

 

eyefinity 2 features T eyefinity 2 features 3 T eyefinity and hd3d T

 

eyefinity evolution

 

AMD je najavio za dolazeće Catalyst drajvere (12.2) podršku za „custom“ Eyefinity rezolucije, kao i još jednu zanimljivost, a to je pozicioniranje taskbar-a koji je oduvek bio slaba tačka multi-display postavki. Kako je i u prethodnoj generaciji Eyefinity omogućavao „setup“ sa tri monitora, taskbar je uvek bio na skroz desno ili skroz levom displeju. Ovog puta, Eyefinity 2.0 nam je obezbedio mogućnost pozicioniranja taskbar-a i „glavnog“ desktop okruženja na centralni monitor. Odlično!!!

 

display tech leadership

display tech leadership 2

 

Igranje na šest montora može predstavljati pravi užitak. Igranje na šest monitora u 3D? Sada je i to moguće.

 


 

Stereo 3D – HD3D (3D na AMD način)

 

Sa sve većom popularnošću 3D gejminga, kompanija AMD je shvatila da je tržište postalo neumoljivo i da se gejming populaciji jednostavno mora izaći susret i ponuditi ono što nudi konkurencija, pa čak i više od toga. Zajedno sa novom verzijom Eyefinity 2.0 tehnologije, AMD je proširio i HDMI standard koji sada ima oznaku 1.4a. HDMI u ovoj verziji omogućava još veću propusnu moć i veći „buffer“ podataka koji je potreban za 3D funkcionalnost.

 

hd3d supported panels

 

fast hdmi for stereo 3d T h3d3 600 naslova T ultra high resolution support T

 

Sa frekvencijom od 3GHz, HDMI 1.4a će Vam omogućiti 60 frejmova u sekundi u stereo modu (levi i desni panel, levo i desno oko), što obezbeđuje punu 1080p rezoluciju. Neki od poznatih proizvođača monitora su se već potrudili da obezbede podršku za nove tehnologije i spremno dočekaju nove grafičke karte AMD-a.

 


 

AMD Unified Video Decoder

 

AMD Unified Video Decoder je nešto što je poznato sa grafičkih karti nekoliko generacija unazad. Generalno, svaki GPU ima svoj logički deo koji je zadužen za dekodiranje i procesiranje video signala. Sem nove „Dual Stream HD+HD“ tehnologije, sve je ostalo isto, a to podrazumeva podršku za DiVX, MPEG-4, MVC i ostale kodeke.

 

amd unified video decoder T amd unified video decoder2 T amd unified video decoder3 T
amd video codec engine T ddm audio T ddm audio2 T
discrete digital multi-point audio T discrete digital multi-point audio 2 T amd qsad T

 

AMD je sa serijom HD 7900 napravio po prvi put nezavisan „output“ zvučnog signala, te ste sada u mogućnosti da na svaki izlaz grafičke karte (sem na DVI, naravno) propustite zvuk po želji. Tri slike, tri izvora zvuka, sve sa jedne grafičke karte, a sve to preneo i na HD 7800 seriju.

 


 

Ciljna grupa korisnika

 

U trenutku izlaska, preporučena cena AMD Radeon HD 7870 grafičke karte je bila 300 dolara, što je u krajnju ruku i očekivano. Kao i svaki proizvod više klase u trenutku pojavljivanja ova grafička karta će svojom cenom pre svega biti predmet želja gomile gejmera kojima perjanica ponude nije potrebna, a ipak žele hard core gaming performanse u velikoj većini naslova.

 

HD7870 21

 

AMD Radeon HD 7870 će Vam svakako pružiti ono što svako ko plati ovoliku svotu novca očekuje od jednog ovakvog proizvoda. Sa svojih 1280 “shader”-a, 2GB brze GDDR5 memorije, ova grafička karta će Vam priuštiti veliku dozu zadovoljstva dok podešavate maksimalne detalje u svakoj video igri današnjice. Dakle, Full HD rezolucija, upaljeni svi mogući AA i AF filteri i više nego dovoljan FPS.

 

HD7870 22

 

Ipak u Eyefinity rezolucijama se ovaj model neće proslaviti jer je donja granica upravo HD7950 model na čemu svedoči i OVAJ test u kome možete pogledati rezultate spomenutog GPU-a.

 

HD7870 28

 

Sa obzirom šta je sve Radeon HD 7870 grafička karta u stanju da “odradi”, možemo je preporučiti svakome ko ne želi da menja grafičku kartu narednih par godina i uživaju u budućim naslovima u 1080p rezoluciji.

 


 

Specifikacije, dimenzije i cena

 

 

Naziv modela AMD Radeon HD 7870
Dužina [cm] 24.5
Čip Pitcairn
Litografija [nm] 28
Zasnovana na modelu AMD Radeon HD 7870
Tip memorije GDDR5
Količina memorije [GB] 2
Brzina grafičkog procesora [MHz] 1000
Brzina šejder (shader) procesora [MHz] /
Brzina memorije [MHz] 4800 MHz
Širina memorijske magistrale [bit] 256
Propusna moć memorije [GB/s] 153,6
Broj šejder (shader) procesora 1280
Broj teksturnih jedinica (TMU) 80
Broj procesora za rasterizaciju (ROP) 32
Maksimalna potrošnja (TDP) [W] 175
Dužina garancije [god.] N/A
Cena ~ [€] oko 300

 

HD7870 22

 


 

Hardverski nivo

 

Kao i svaki put kada je u pitanju predstavljanje nove generacije grafičkih karti, proizvođači na tržište izbacuju takozvane referentne modele, pa ni ovaj put nije napravljen izuzetak po tom pitanju.

 

HD7870 12 T HD7870 11 T HD7870 13 T

 

Sam kuler (hladnjak) je dobio nešto veće dimenzije u odnosu na prethodnu generaciju, dok je ventilator istog prečnika kao na referentnim modelima AMD Radeon HD 6900 serije. Aluminijumski listići naležu na bakarnu osnovu (ploču), koja je zadužena za odvođenje toplote sa GPU-a, GDDR5 memorije, kao i fetova naponske jedinice grafičke karte. Ova grafička karta poseduje automatsko regulisanje broja obrtaja ventilatora na čemu svedoči četvoropinski konektor za napajanje ventilatora. Na PCB-u ovog modela ne postoji prekidač uz pomoć koga ćete moći da vratite fabrički BIOS grafičke karte u slučaju neke havarije tog tipa. Overklokerima se to neće svideti, ali njima ovaj model i nije namenjen jer sigurno performansama neće moći da pariraju HD7900 seriji.

Sa druge strane AMD je dosta prostora ostavio proizvođačima grafičkih karti, koji su već pripremili svoje modele, iako referentni GPU kuca na taktu od 1 GHz, dok memorija radi na 4800 MHz (efektivno 1200 MHz)

 

HD7870 01

HD7870 03

HD7870 04

 

Grafička karta poseduje dva 6-pin konektora za napajanje, što u teoriji obezbeđuje napajanje do maksimalnih 200W koje u zbiru sa 75W koje obezbeđuje PCI-e magistrala daje snagu od 275W. Obzirom da je deklarisana potrošnja ove grafičke karte oko 175W, reklo bi se da je AMD po “default”-u ostavio dosta struje u rezervi misleći pri tome na overklok populaciju.

 

HD7870 14

 

Dužina same grafičke karte je 24,5 cm što je sada već neki standard za ovu klasu proizvoda, a identične je dužine kao i ATX matična ploča. AMD nas je i ovoga puta obradovao brojem konektora na grafičkoj karti, te ovaj model poseduje jedan DVI, jedan HDMI i dva DP (display port) konektora. Za svakoga ponešto.

Sada možemo pogledati i overklok mogućnosti same karte, kao i buku i zagrevanje iste.

 


 

Buka, potrošnja i overklok potencijal

 

U IDLE rezimu ventilator grafičke karte se vrti na 20% obrtaja, što je sasvim prihvatljivo, da ne kažemo nečujno. Temperature u stanju mirovanja pri toj brzini ventilatora su bile oko 30°C.

 

gpuz

 

Zaista odlične temperature i IDLE režimu rada grafičke karte:

 

Default idle T

 

U LOAD režimu rada grafička karta se nije pregrevala, a može se reći da je bila poprilično tiha s obzirom na performanse koje pruža.

 

Default furmark T

 

Obzirom da kartica ima deklarisanu potrošnju od 175W a konektori za napajanje joj omogućavaju izvor snage do maksimalnih 275W, odlučili smo da probamo “standardni” overklok, tj. bez dizanja napona grafičkog čipa. Karta je sasvim lagano sa fabričkih 1000/1200 MHz dobacila do čitavih 1170 MHz za jezgro i 1450 MHz (5800 MHz) za memoriju. Zaista sjajan rezultat za overklok referentne grafičke karte bez “čačkanja” napona.

 

OC def V T

 

Prilikom overkloka, testirali smo stabilnost istog i kroz čuvenu “grejalicu”, softver Furmark koji je šampion mučenja i zagrevanja grafičkih karti. Grafička karta je tokom ovog testa u overklok režimu dostigla maksimalnih 77°C uz brzinu ventilator od 33 % što je odličan podatak.

 

HD7870 23 T HD7870 24 T HD7870 25 T

 

Vodeći se pozitivnim iskustvom HD7900 serije odlučili smo i da malo podignemo radni napon grafičke karte, te smo kroz MSI Afterburner softver podigli napon na 1.3V, podesili brzinu ventilator na 80%. Međutim, desilo se nešto što nismo očekivali. Naime, grafička karta je u LOAD režimu rada odbijala da podigne frekvenciju GPU-a na veću vrednost od tričavih 150 MHz. Smatramo da je problem do BIOS-a grafičke karte. Sa druge strane, možda kontroler za napon ne sarađuje dobro sa trenutnim verzijama overkloking softvera, ili pak jednostavno naponska sekcija grafičke karte ne može da izađe na kraj sa tim naponom. Međutim ni spuštanjem napona na 1.25V recimo nije promenilo situaciju. Igrali smo se sa “Power Control settings” opcijom unutar CCC-a, ali ni to nije urodilo plodom na žalost.

Bilo kako bilo, default napon grafičke karte je 1.219V, a sa tim naponom je ostvaren sasvim pristojan totalno stabilan overclock rezultat, dok će vreme pokazati šta je konkretno problem kada se napon HD7870 grafičke podigne na veću vrednost od nominalne.

Na kraju ovog dela došli smo i do merenja potrošnje grafičke karte, te smo izmerili ukupnu potrošnju celog sistema u stanju mirovanja, tokom load-a, te load u overklok režimu. Vrednosti koje smo dobili možete pogledati na slikama ispod.

 

HD7870 def idle T HD7870 def load T HD7870 oc load T

 

Podesaćanja radi ovo su vrednosti HD 7950 grafičke karte:

 

HD7950 def idle T HD7950 def load T HD7950 oc load T

 

Sve u svemu potrošnja je primetno manja na default podešavanjima u odnosu na HD 7950 model, a još jednom ostaje žal što nismo mogli da ispitamo potrošnju kada je grafička karta pod naponom većim od default vrednosti.

 


 

Test sistem, način testiranja i baterija testova

 

Naša test konfiguracija je izgledala ovako:

CPU: Intel 2600K HT on @ 4,5GHz

CPU Cooler: Noctua NH-D14

MB: Gigabyte Z68 – UD7 B3

RAM: Kingston HyperX 2x2GB DDR3 1866MHz CL9

PSU: Cooler Master Silent Pro Gold 1250W

OS: Windows7 x64 SP1

Drivers: AMD Catalyst 12.1, AMD Catalyst 12.3 beta

 

HD7870 U2

 

Za potrebe testiranja grafičkih karti koristili smo sledeće sintetičke testove i igre:

 

  • 3DMark Vantage

  • 3DMark 11

  • Furmark

  • Unigine Heaven 2.5

  • Crysis 2

  • Crysis_Warhead

  • Call of duty: Black Ops

  • Aliens vs Predator

  • Batman Arkham City

  • Gothic 4 Arcania

  • Battlefield 3

  • Assassins Creed: Brotherhood

  • Stalker: Call of Pripyat

  • Dirt 3

  • Serious Sam 3

  • Hard Reset

  • Lost Planet 2

 

Ono što većinu najviše zanima su verovatno performanse u popularnim igrama. Mi smo naš test radili sa dosta popularnih naslova različitih žanrova. Mislimo da naš izbor igara može da pruži korisniku pravu sliku performansi kroz DX9, DX10 a i DX11 naslove koji slede. Svi testovi su rađeni u rezoluciji 1920x1080 (full HD) sa MSAA na 4x gde god je bilo moguće, odnosno AA gde nije, jer se radi o gejmerskim kartama visoke klase. Nivo detalja je napisan u svakom grafikonu, a u svakoj igri je korišćen maksimalni nivo detalja koji igra nudi.

 

HD7870 29

 

Što se tiče metoda testiranja, većina igara je testirana kroz built-in bencmark-e, dok su neke merene i sa FRAPS-om. Merenje sa FRAPS-om smo vršili kroz određenu zahtevniju scenu sa trajanje benchmark-a je bilo po 60 sekundi.

 

HD7870 26

 

Baterija testova podrazumeva korišćenje DirectX10 i DirectxX11 tehnologije tamo gde je to moguće. Uglavnom svi naslovi i testovi rade u DirectX10 modu, ali jedan deo i u DirectX11 modu. Tamo gde je bilo moguće, birali smo DirectX11 za potrebe testa.

 

HD7870 03

 

Poredili smo AMD Radeon HD7870 grafičku kartu sa referentim HD 7950 modelom koji radi na referentnim klokovima.

 


 

Rezultati u sintetičkim programima

 

3DMark Vantage

3DMark Vantage art

Vantage je prvi 3DMark za koji je potrebna DX10 karta i veoma je dobar pokazatelj DX10 performansi. Pored finalnog skora ovaj 3DMark pruža uvid i u posebni GPU skor i tako može korisnicima olakšati poređenje grafičkih karti na različitim mašinama.

3DMark Vantage HD7870

3DMark Vantage HD7950

 

3DMark 11

3DMark 11 art

Izašao krajem 2010. godine zajedno sa pojavom nove generacije nVidia i AMD grafičkih karti, ovaj 3DMark intenzivno koristi prednosti novog DX11. Kroz više grafičkih testova karte su opterećene teselacijom, koristi i najnoviji Shader Model 5.0 a tu je i podršku za Multi Threading. Koristili smo poslednju 1.03 verziju softvera.

3D Mark 11 HD7870

3D Mark 11 HD7950

 

Unigine Heaven 2.5

UH 25 art

Iako nije igra, ovaj benchmark je veoma dobar pokazatelj performansi pri teselaciji. Mi smo za naše testiranje koristili extreme teselaciju, jer je mogućnost intenzivne teselacije i glavna odlika ovog benchmark-a. Korišćena je najnovija 2.5 verzija koja je svima dostupna besplatno za download.

Ungine haven

 

Jednostavno rečeno, overklokeri i svi oni kojima su bitni rezultati u sintetičkim programima će biti oduševljeni performansama i HD7950 grafičke karte.

 


 

Rezultati u igrama 1080p (prvi deo)

 

Call of Duty: Black Ops

COD BO art

Nastavak legendarnog Call of Duty serijala gde će ovoga puta igrač biti u ulozi Alex-a Mason-a pripadnika specijalnog tima američke vlade. Vreme dešavanja igre je smešteno u doba hladnog rata uz dodatak misija u Vijetnamu, ali i na mnogim drugim lokacijama širom sveta. Igra koristi unapređeni World at War engine.

COD Black ops

 

Crysis Warhead

Crysis warhead art

Igra koja je veoma popularna kada je u pitanju testiranje grafičkih karti. Igrač će se vratiti na egzotično ostrvo, samo u ulozi narednika Psycho-a i nastaviti borbu sa koreanskom armijom, ali i vanzemaljcima. Igra koristi Cry Engine 2.0 koji je i danas jedan od najlepših, ali i najzahtevnijih. Ova igra može da baci na kolena i najjače grafičke karte.

Crysis Warhead

 

Crysis 2

Crysis 2 art

Iako grafički nije revolucionaran poput prethodnika, Crysis 2 je definitivno jedna od lepših igara danas. Radnja igre je sa egzotičnih ostrva Filipina prebačena u New York koji se našao pod napadom vanzemaljaca koji su ovoga puta još smrtonosniji. Igrač je u ulozi Alcatraz-a, američkog marinca koji je dospeo u nanosuit. Igra koristi CryEngine 3.0 koji predstavlja unapređenu verziju engine-a iz prve Crysis igre i Warhead-a.

Crysis 2

 

Dirt 3

Dirt 3 art

Dirt 3 je najnoviji deo popularnog reli serijala, ovoga puta igra koristi najnoviju verziju Codemasters-ovog EGO endžina. Igra poseduje DX11 podršku, a glavne prednosti u odnosu na DX9 mogu se videti na vodi, detaljima publike i zastavama i platnima pored puta koji doprinose realnosti tokom trka. Igru smo testirali putem built-in benchmark-a koji se pokazao kao prilično precizan, a sastoji se iz jednog kruga u trci sa više automobila.

Dirt 3

 

Assassins Creed: Brotherhood

Assassins Creed brotherhood art

Assassins Creed: Brotherhood je istorijska avantura u trećem licu koja je treći deo serijala, a drugo poglavlje u “EIZO” trilogiji. Ubisoft se svakako potrudio pa je igra koja je započela karijeru na PS2 i Xbox konzolama uspešno portovana na PC, gde je zablistala odličnim novinama što na igračkom, što na polju grafike…

AC Brotherhood

 

Just Cause 2

Just Cause art

Naći će te se u ulozi Rico-a Rodriguez-a američkog agenta poslatog da svrgne diktatora u fiktivnoj azijskoj ostrvskoj zemlji. Ova third person shooter, open world igra daće vam ogromnu slobodu uz puno vozila, oružja i misija, a sve to u ogromnom prostranstvu. Avalanche Engine ima punu DX10 podršku, a igra je DX10 only tako da je za igranje potrebna Windows Vista ili Windows 7.

Just Cause 2

 


 

Rezultati u igrama 1080p (drugi deo)

 

Alien vs Predator

AVP art

Novi AvP nastavak, obrađuje popularnu temu sukoba Alien-a i lovca Predator-a. Igrač će moći i da se oproba u ulozi marinca u borbi sa ova dva moćna neprijatelja. Sve to kroz novi engine sa DX11 podrškom i teselacijom. Ovo je jedna od prvih igara gde su vlasnici DX11 karti mogli da vide snagu svog hardvera.

AVP

 

Archania: Gothic IV

Arcania Gothic IV art

Četvrti u nizu Gothic serijala, i prvi koji nije razvijen od strane kompanije Piranha Bytes. Nakon pomalo nesrećnog trećeg dela, ovaj put sija u punom sjaju. Ispeglan endžin, odsustvo većih bagova, gomila poligona i naprednog renderinga i senki i dan danas umeju valjano da pomuče grafičke karte. Svakako jedna od igara uz koju ćete provesti puno vremena i uživati u magičnim predelima igre.

Ghotic IV

 

Metro 2033

Metro 2033 art

Igra je smeštena u post apokaliptičnu Moskvu. Ljudi su nakon katastrofe našli utočište u tunelima moskovskog metroa. Glavni junak će da bi spasao svoj "grad" morati da krene na putovanje kroz opasni metro u kojem vrebaju razne vrste mutanata. Igra je postala poznata po svojoj zahtevnosti. Igra poseduje DX11 podršku, koristi teselaciju na likovima, kao i napredni Depth of Field efekat. Da biste pokrenuli sve to u punom sjaju trebaće vam ozbiljna grafička karta.

Metro 2033

 

S.T.A.L.K.E.R Call of Pripyat

Stalker COP art

First person shooter smešten u černobiljsku zonu nakon nuklearne katastrofe. U zoni u potrazi za vrednim artefaktima tragaju razne vojne i paravojne formacije kao i avanturisti zvani stalkeri. Najnovija verzija X-Ray engine-a ima podršku za DX11 i teselaciju i prilično je dobra za testiranje grafičkih karti.

Stalker cop day

Stalker cop night

Stalker cop rain

Stalker cop sunshafts

 

Hard Reset

Hard Reset art

Prava “Cyber Punk” pucačina i žestoko “roštiljanje” doneli su ovoj igri jako veliku popularnost. Raznolikost oružja, prepucavanje i korišćenje okruženja u kome se nalazite za uništavanje neprijatelja doneće će Vam dosta kvalitetne i opuštajuće zabave. U kratkim crtama, Hard reset je žestoka akcija koja će vam pružiti “retro roštiljanje” u novom grafičkom ruhu.

Hard reset

 


 

Rezultati u igrama 1080p (treći deo)

 

Battlefield 3

Battlefield 3 art

Jedan od hitova 2011-te godine, Battlefield 3, omogućiće Vam da osetite sve čari jednog dobrog FPS naslova. Moderni Frostbite 2 endžin  donosi spektakl za oči tj. vrlo dobro optimizovnu igru sa dosta detalja, senki u i dinamičkog osvetljenja.

Battlefield 3

 

Batman Arkham City

Batman AC art

Pre dve godine je Batman: Arkham Asylum apsolutno dokazao da igre pravljene po filmovima ili stripovima ne moraju da budu osuđene na propast. Arkham Asylum je po mnogima bila igra godine, zbog čega su očekivanja za nastavak bila izuzetno visoka. Da li je Arkham City dorastao prvoj igri, konačno smo dobili priliku da saznamo. Nakon i više nego uspešnog BatmanAsylum dela, Arkham City predstavlja sasvim logičan i dobro odrađen nastavak. Tvorci igre tvrde da je Arkham City pet puta veći od originalnog Asylum-a, te sada imamo dosta “open space” akcija i dosta varijanti industrijskih scena. Igra obiluje teselacijom, i naprednim filterima za anti-aliasing.

Batman AC

 

Deus EX Human Revolution

Deus EX HR art

Deus EX je davne 2000. godine napravio pravu pometnju i pomamu u svetu video igara. Po prvi put je neka video igra omogućavala igraču da istu pređe na više načina ili klasičnom pucačinom ili šunjanjem po mračnim delovima i senkama okruženja ili hakovanjem računara i istraživanjem terena. Na nastavak se čekalo čitavih 11 godina kasnije. Deus EX Human Revolution je na radost velikog broja fanova prvog dela dostojan naslednik, dok je sam grafički podsistem odlično optimizovan.

Deus EX HR

 

Lost planet 2

Lost Planet 2 art

Iako portovi sa popularnih konzola ne važe za igre posebnog kvaliteta, bar što se grafičkog dela tiče, za Lost Planet 2 ne možemo reći isto. Igra koristi napredne algoritme za renderovanje kao i mnoštvo filtera za poboljšanje samog kvaliteta slike u kombinaciji sa MT Framework 2.0 tehnologijom i Microsoft DirectX 11 čarima predstavljaju jako kvalitetnu podlogu za testiranje grafičkih karti.

Lost Planet 2

 

Resident Evil V

RE V art

Još jedan od čuvenih portova sa konzola, i dan danas popularan među igračkom populacijom kao instant pucačina gde se borite sa gomilom zombija koji celom igrom deluju kao da nemaju nameru da nestanu. Odličan i zanimljim gameplay i jako dobro optimizovan „engine“ kao i podrška za Nvidia 3D tehnologiju i Microsoft DirectX 10 predstavljaju lepu podlogu za testiranje grafičkih karti.

Resident evil 5

 

The Elder Scrolls V – Skyrim

Skyrim TESV art

The Elder Scrolls serijal je doneo igre različitog kvaliteta i uvek je bio suočen sa neizbežnim bagovima, ali uprkos svemu uspevao je da zadrži maštu igrača u ogromnim svetovima punim avantura. Skyrim je očigledan naslednik stremljenja da se herojska istorija Tamriela ispisuje na velikim prostranstvima, a questovi nastavljaju se jedan za drugim u skoro beskrajnom nizu, nudeći igračima sate i sate istraživanja. Ovoga puta, sem priče koja je odlična, grafički nivo same igre je otišao stepenik gore.

Nažalost, frejmrejt je sve vreme bio zakucan na 60 fps. V-Sync nismo uspeli da isključimo, a predpostavljamo da je problem softverske prirode, odnosno do samih drajvera. Međutim, ovo i znači da je sa HD7870 Skyrim “super tečan” u radu.

 

Serious Sam 3

Serious Sam 3 art

Radnja igre je smeštena u vreme pre prvog dela, pa zbog toga u nazivu igre stoji BFE iliti Before First Encounter. To ovom delu igre daje status prequel-a čiji je zadatak da igračima pruži bolji uvid u avanture Sam "Serious" Stone-a. Do sredine 22. veka zemlja se nalazi na ivici propasti. Ali tada ispod ostataka najstarije zemaljske civilizacije ljudi nalaze ostatke još starije, ali tehnološki dosta naprednije rase. Artefakti koji su ostali iza nje spasiće zemlju i ljude odvesti do krajnjih granica svemira. Činilo se da je sve savršeno, ali ne zadugo.

Serious Sam 3

 


 

Overclock rezultati 1080p

 

Što se tiče overkloka i merenja skaliranja istog smo koristili standardne 3DMark Vantage i 3DMark 11 softverske pakete. Što se tiče igara, kao najbolji pokazatelji OC performansi i dobitka u igrama u dosadašnjoj praksi najbolje su se pokazali DIRT 3, Metro 2033, Crysis 2 i Batman Arkham City, te ćemo Vam rezultate istih i predstaviti. U svakom redu slika se nalaze vrenosti na fabričkim taktovima, overklok rezultati bez dizanja napona, te na kraju i rezultati sa maksimalnim overklok vrednostima.

 

3D Mark Vantage

3DMark Vantage art

3DMark Vantage HD7870

3DMark Vantage HD7870 OC1

3DMark Vantage HD7950 OC1

 

3D Mark 11

3DMark 11 art

3D Mark 11 HD7870

3D Mark 11 HD7870 OC1

3D Mark 11 HD7950 OC1

3D Mark benchmark softver je skoro savršeno skalirao sa podizanjem frekvencije GPU-a. Jednostavno, overklokeri će biti oduševljeni sa HD7950 grafičkom kartom u svakom pogledu.

 

Batman Arkham City

Batman AC art

Batman AC

Batman AC OC1

 

Crysis 2

Crysis 2 art

Crysis 2

Crysis 2 OC1

 

Dirt 3

Dirt 3 art

Dirt 3

Dirt 3 OC1

 

Metro 2033

Metro 2033 art

Metro 2033

Metro 2033 OC1

Kao i 3D Mark softver i pomenute igre su skalirale kako treba, dok je HD 7870 u nekim situacijama zbog primetno višeg kloka memorije bio i brži od HD 7970 modela. Performativni napredak je bio očigledan. Ipak, najviše nas je zanimalo šta se događa u Eyefinity režimu rada HD7950, kada se grafička karta overklokuje.

 


 

Par reči za kraj

Sve inovacije koje je donela HD7900 serija su i ovde implementirane. Napredni 28nm process proizvodnje, potrošnja koja je fantastična za grafičku kartu ovih performansi zaista nikoga ne mogu ostaviti ravnodušnim. Čak se i na drajverima radilo, pa su tu neke opcije kojih ranije nije bilo.

 

HD7870 Gold

 

Nagrada “PCAXE Gold” je za HD 7870 model sasvim logična. AMD Radeon HD 7870 grafička karta će Vam servirati šta god poželite u velikom broju frejmova sa najjačim podešavanjima u najzahtevnijim video igrama na tržištu u 1080p rezoluciji. Sa druge strane u Eyefinity rezolucijama je ipak bolji izbor HD7970 model, pogotovo kada se overklokuje.

 

HD7870 10

 

Jasno je kao dan da je AMD ove godine započeo liderski, a čak je i najavio i osmu seriju grafičkih karti. Dok sa druge strane Nvidia još uvek nema adekvatan odgovor. AMD-u je pošlo za rukom da obezvredi trenutnu Nvidia ponudu. Ipak, nije nam jasno zašto je AMD sa svojoj HD 7870 grafičkom kartom na neki način obezvredio i HD7950 model, naravno gledano kroz prizmu performanse/cena. Cena HD 7870 modela je 350 dolara, odnosno verovatno će kod nas koštati 350 eura, a kada se pogledaju performanse vidi se da ista ne zaostaje mnogo za HD7950 modelom. Velika većina korisnika i dalje “fura” 1080p rezoluciju, a retki su oni koji se upuštaju u Eyefinity priču, i to je osnovni problem. U takvoj postavci HD7870 je definitivno isplativiji izbor od HD7950 modela, pa ne bi bilo loše da pogledate sledeće linkove dragi čitaoci i vidite kako izgledaju igre u Eyefinity-u: Just Cause 2, CMR Dirt 2, F1 2011, Lost Planet 2, Crysis Warhead, AVP, Crysis 2, COD Black Ops... Vreme je za 3+ monitora, zaista ;-).

 

AMD Radeon HD7870 na test ustupio: AMD

 

Komentarišite na forumu...